Lielbritānijā notiek kampaņa pret pašsaprotamiem brīdinājumiem.
Lielbritānijā kampaņas dalībnieki kritizē publiskās informācijas uzrakstus, kas vēsta pašsaprotamas lietas, piemēram, uzrakstu uz gludekļa iepakojuma "Negludiniet drēbes, kamēr tās jums ir mugurā". Citi piemēri, kurus apkopojuši kampaņas par saprotamu angļu valodu dalībnieki, kas cīnās par efektīvu valodas lietojumu ir: "Uzmanību, perons beidzas šeit" - zīme, kas uzlikta pie dzelzceļa stacijas perona beigām vai arī "Var izraisīt miegainību" - brīdinājums uz miegazāļu iepakojuma. "Fenomens, ko mēs novērojam valodā pēdējos gados, ir it kā runāt tukšumā. Un valodā ir tik daudz piemēru," teica kampaņas runasvīrs, citējot uz riekstu paciņas uzrakstīto: "Uzmanību! Satur riekstus." "Viskuriozākais uzraksts, ko esmu lasījis, ir "Brīdinājums: ūdens uz ceļa lietus laikā"," viņš piebilda. "Viņi uzskata, ka lasītājam ir zems intelekts. "Nepastrādā noziegumu. Samaksā par degvielu" diezin vai ir iebiedējošs uzraksts noziedzniekam, kas pie jebkuras izdevības centīsies aizbraukt, nesamaksājis par degvielu," teica kampaņas dalībnieks. Hertfordšīras policijas pārstāvji teica, ka zīme "Nepastrādā noziegumu" bija veidota kampaņai, kuras mērķis ir panākt, lai autovadītāji neaizbrauc no uzpildes stacijas, nesamaksājuši par degvielu. "Ja, norādot pašsaprotamo, mēs palīdzēsim samazināt noziedzību, mēs to darīsim," teica policijas pārstāve. "Mēs nesakām, ka tas palīdzēs apturēt rūdītus noziedzniekus, bet tas varētu piespiest kādu nervozu cilvēku divreiz pārdomāt savu rīcību," viņa piebilda. Kampaņas par saprotamu angļu valodu dalībnieki apkopojuši arī citus piemērus: "Var kairināt acis" - uzraksts uz pašaizsardzībai paredzētā piparu aerosola flakona; "Neatvērt lidmašīnas durvis lidojuma laikā, izņemot avārijas gadījumā" - uz lidmašīnas avārijas izejas durvīm; "Riteņa noņemšana velosipēdam var traucēt tā darbību" - Nīderlandē ražota velosipēda rokasgrāmatā; "Negludiniet drēbes, kamēr tās jums ir mugurā" - uz gludekļa iepakojuma. Lielveikalu tīkls "Tesco", kas pārdod pārtikas produktus, uz kuriem ir brīdinājumi pircējiem, piemēram, krējums satur pienu, bet sālīts sviests satur pienu un sāli, aizstāvējās, atbildot, ka veikala pienākums ir pircējiem sniegt "visu viņiem nepieciešmo informāciju". Kampaņas dalībnieki teica, ka politiķi arī ir atbildīgi par jaunām tendencēm valodā. "Politiķi apgalvojumi "Mēs uztveram teroristu draudus ļoti nopietni" vai "Mēs apņemaimies uzlabot veselības aprūpi" ir tikai retoriski izteicieni," teica kampaņas pārstāvis. Viņš piebilda: "Mūsu padoms būtu tāds - saki savu sakāmo skaidri un vienkārši, tad beidz. Ja nekas vairs nav piebilstams, tad labāk nesaki neko."
20/09/2007 03:29:28